Case

Een persoonlijke aanpak om de regio bereikbaar te houden

Reizigersbenadering tijdens groot onderhoud A15 in regio Rivierenland

“Dankzij de samenwerking met Slim&Schoon Rivierenland en Turn hebben onze bezoekers minimale hinder ervaren tijdens de afsluiting van de A15. Veel bezoekers ontdekten Slot Loevestein via de mooiste route: over het water. De veerpont van Riveer maakte onderdeel uit van het avontuur, wat zorgde voor een duurzaam en onvergetelijk dagje uit!”

Slot Loevestein

Contactpersoon: Lisette Zwartkruis
Wat hebben we Turn gevraagd

Regio Rivierenland schakelde Turn in vanwege het geplande onderhoud aan de A15. De opdracht: een reizigersbenadering opzetten die de regio bereikbaar houdt tijdens de afsluiting. Turn kreeg de verantwoordelijkheid om belangrijke locaties te informeren en alternatieve vervoersmogelijkheden te bieden aan reizigers. Met hun expertise in mobiliteitsmanagement en gedragsverandering pakte Turn deze uitdaging daadkrachtig aan.

Wat heeft Turn voor ons gedaan

Turn werkte nauw samen met regionale musea, ziekenhuizen en overnachtingslocaties om maatwerkoplossingen te ontwikkelen. Daarnaast breidde Turn de aanpak uit door samen te werken met Zuid-Holland Bereikbaar, waardoor de impact regio-overstijgend werd.

De aanpak bevatte ook data en doelgroepenanalyses, Turn vertaalde inzichten uit gesprekken en enquêtes naar gerichte acties. Ze werkte in co-creatie met stakeholders, door samen te werken met betrokken partijen werd het draagvlak vergroot en commitment verzekerd. Tot slot werden acties zo ontwikkeld dat ze perfect aansloten op de behoeften van reizigers én organisaties.

Klik op de afbeelding om deze te openen.

Wat was het resultaat

De aanpak van Turn heeft ervoor gezorgd dat de vertragingen tijdens de afsluiting binnen de grenzen van Rijkswaterstaat bleven. Onderstaand enkele concrete resultaten. 
Ten eerste zijn er 300% meer mensen naar Slot Loevestein gereisd via het water. Door samen met Slot Loevestein en Riveer kortingsactie aan te bieden op een combiticket voor de veerpont en entree, zijn er veel meer toeristen via het water in plaats van de weg gereisd.

Ten tweede heeft Turn een bezoekersenquête ontwikkeld voor het Ziekenhuis Rivierenland. Zo kregen we inzicht in de alternatieven voor bezoekers en konden bezoekers effectiever geïnformeerd worden over het onderhoud.  

Tot slot heeft Turn samen met Streektoerisme Bommelerwaard een 12-uurs gratis deelfietsabonnement gelanceerd. De campagne “Op de deelfiets door de regio” sloot aan op bestaande fietshubs, wat leidde tot een flinke toename in het gebruik tijdens de afsluitingsperiode.

Slim en Schoon Rivierenland

Met het mobiliteitsprogramma Slim & Schoon Rivierenland wil Regio Rivierenland burgers, medewerkers en bezoekers stimuleren om anders te reizen, bijvoorbeeld met het ov en/of buiten de spits. Anders reizen is nodig om de regio bereikbaar te houden, de doorstroming te verbeteren en de leefbaarheid te vergroten. Als iedereen een steentje bijdraagt, blijft regio Rivierenland een fijn gebied om in te wonen, te werken en te ondernemen én om te bezoeken.